נתונים אמינים על הקורונה

בפוסט מלפני שבוע קיטרתי על כך שלנתונים על אבחון מקרים חדשים של קורונה אין משמעות, כי זה משקף את הבדיקות יותר מאשר את התקדמות המחלה. ואמרתי שבמקום זה צריך להסתכל רק על המקרים הקשים ומקרי המוות. הפוסט הזה משלים את המלאכה: הוא מראה בעוד צורה משכנעת יותר את הטענה המקורית, ומספק את הנתונים האלטרנטיביים.

ראשית לגבי הקשר בין בדיקות ראשונות לאבחון מקרים חדשים. הגרף הבא פשוט מראה אותם זה לצד זה. ההתאמה ברורה. שני הקווים המקווקווים מציינים את הימים שבהם הבחנתי בעבר בשינוי קצב הגדילה של מספר המקרים המצטבר. אפשר לראות שזה משקף במקביל את השינויים במשטר הבדיקות.

tests-cases-cmp

אז לכאורה החדשות הטובות על ריסון קצב ההידבקות בנגיף אינן נכונות, והמצב גרוע ממה שאנחנו יודעים. אבל יש אלטרנטיבה שהיא יותר בטוחה: אפשר להתמקד רק במקרים הקשים ובמקרי המוות, שהם הרבה יותר חד משמעיים ואינם תלויים במשטר הבדיקות של משרד הבריאות.  הגרף הבא מראה אותם בהשוואה למקרים המאובחנים:

logrow-bad-israel

אפשר לראות שני הבדלים.

  • המקרים הקשים עולים בקצב יתר איטי ממה שהאבחונים עלו, ומקרי המוות בקצב עוד יותר איטי.
  • למקרים הקשים ולמקרי המוות הייתה פאזה אקספוננציאלית של 10 ימים עד שבועיים (החלק מהגרף שמתאים לקו ישר), ואחרי זה יש המתתנות הדרגתית. זאת בניגוד לאיבחונים שגדלו באופן אקספוננציאלי במשך חודש. התמונה הזו יותר דומה למה שרואים בארצות אחרות.

אז עכשיו אפשר לומר יותר בוודאות שאכן יש מיתון בהתפשטות המגפה. אמנם עדיין מתווספים מקרים קשים ומקרי מוות, אבל יותר לאט מאשר קודם.

מקורות

הנתונים על מספר מקרים מאובחנים, מקרים קשים, ומקרי מוות — מערוץ הטלגרם של משרד הבריאות.

הנתונים על בדיקות מסיכום הבדיקות כל יום כפי שפורסמו במאגר הנתונים בנושא Covid-19 שפורסם על ידי משרד הבריאות.

3 תגובות

  1. פרסם את 16/04/2020 ב-2:20 | Permalink | להגיב

    טוב לשמוע מקור שנשמע אמין בתוך ים הנתוחים המבלבלים

  2. YossiN
    פרסם את 16/04/2020 ב-6:38 | Permalink | להגיב

    השלמה קלה- בנוסף להאטה בקצב ההתפשטות, ייתכן ויש שיפור בהליכי הטיפול? כך שפחות מקרים קלים/ בינוניים הפכים לחמורים ולמתים?
    בנוסף, ניסיתי למצוא קורלציה בין מקרים קשים למות בין מדינות כאינדיקציה לאיכות הרפואה. לא הגעתי לתוצאות יפות מבחינה סטטיסטית

  3. YossiN
    פרסם את 16/04/2020 ב-8:28 | Permalink | להגיב

    תגובה חוזרת (התגובה הקודמת שלי נעלמה משום מה)

    א- יכול להיות שחלק מירידת השיפוע נובעת משיפור איכות הטיפול? ואז פחות חולים קלים/ בינוניים הופכים לקשים ופחות קשים הופכים למתים?
    ב- ניסיתי להשוות בין מדינות ביחס הנפטרים/ חולים קשים כאינדיקציה לאיכות המערכת הרפואית, לא הגעתי לתוצאות משמעותיות

טרקבאק אחד

  1. […] הנתונים שמשרד הבריאות הואיל לפרסם על מגפת הקורונה היו כל כך דפוקים שהחלטתי שפשוט בזבוז זמן לנסות לנתח ולהציג אותם. אבל […]

כתיבת תגובה