מי נפגע?

בהמשך לניתוח של מגמת הירידה בנפגעים מתאונות דרכים, מעניין גם לראות מי הם הנפגעים.

ראשית נתבונן בפילוח של הנפגעים (כולם ביחד, כלומר פצועים קל, פצועים קשה, והרוגים) לפי גיל ומין.  נשתמש שוב בגרף spie, שמראה במקרה הזה את התפלגות הנפגעים לפי גיל ומין תוך התיחסות להתפלגות הגילים והמינים באוכלוסיה.  במילים אחרות, הבסיס הוא גרף עוגה של פילוח אוכלוסית המדינה לפי גיל ומין, ועליו מלבישים פילוח דומה של הנפגעים בתאונות דרכים.  פרוסות שבולטות החוצה מראות שהקבוצות האלה באוכלוסיה נפגעות יותר מהממוצע, ופרוסות קצרות יותר מזהות קבוצות שנפגעות פחות מהממוצע.  (אגב, זה היה אחד מתרשימי ה-spie המקוריים.)

spie

מה שבולט הוא שילדים משני המינים וקשישות נפגעים יחסית מעט, וצעירים בגילים 20-30 יחסית הרבה.  בולטת גם ההטיה לכיוון של גברים: בכל קבוצות הגיל מ-15 ועד 74 גברים נפגעים יותר מהממוצע הכללי של האוכלוסיה, בעוד אצל נשים זה נכון רק לגבי הגילים 20 עד 34.

ביתר פרוט, ניתן לחלק כל פרוסה בעוגה לשלושה חלקים.  מבפנים החוצה, החלקים מייצגים הולכי רגל, נהגים ונוסעים במכוניות, ורוכבי אופנועים ואופניים.  התוצאה היא הגרף הבא:

spie2

התוצאות הצפויות (והעגומות) הן שגברים מהווים את הרוב המכריע של נפגעים על אופנועים ואופניים, שוב בכל קשת הגילים.  בנוסף ניתן לראות שהולכי רגל קשישים משני המינים נפגעים יותר מצעירים.  מה שקצת מפתיע הוא שנראה שיש גם עליה מסויימת בפגיעות של הולכות רגל צעירות, בגילים 15-29.

בהקשר של הולכי רגל ורוכבי אופניים, מעניין גם לראות את המגמות לאורך זמן.  הגרף הבא מראה את אחוז הנפגעים בכל שנה שהיו הולכי רגל ורוכבי אופניים:

types

התוצאות בהחלט מפתיעות: האחוזים ירדו באופן דרמטי.  בסוף שנות ה-50 כ-12% מהנפגעים היו רוכבי אופניים, וקרוב ל-40% הולכי רגל; משתמע מכך שרק כ-50% מהנפגעים נסעו במכוניות או אופנועים.  ואילו כיום בערך 1% הם רוכבי אופניים, וקצת יותר מ-12% הם הולכי רגל (אחרי מינימום של כ-8% לפני עשור) — כלומר, מעל 85% הם נוסעי מכוניות ואופנועים.  מצד שני אולי זה לא כל כך מפתיע, ובסך הכל משקף את ההתפתחות ברמת השימוש במכוניות.

לגבי העליה באחוז הנפגעים שהם הולכי רגל בעשור האחרון — האם היא צריכה להדאיג?  מעיון בנתונים נמצא שמה שקרה כאן הוא שמספר הנפגעים בסך הכל ממשיך לרדת, אבל מספר הנפגעים שהם הולכי רגל נשאר יציב.  לכן האחוז של הולכי הרגל מתוך סך הנפגעים עולה.  זה מצביע על מיצוי השיפור בהקטנת הפגיעות בהולכי רגל, בעוד ממשיכים לשפר את הקטנת הפגיעות בנוסעי רכב, למשל על ידי המשך שיפור התשתיות בכבישים הבין-עירוניים.  כדי להמשיך להקטין את הפגיעות בהולכי רגל באותו קצב כמו האחרים, צריך אולי להשקיע יותר בתשתיות בטוחות יותר בתוך הערים, למשל אמצעים להקטנת מהירות הנסיעה בשכונות מגורים.

מקורות

כל הגרפים האלה מתבססים על פרסום 1492 של הלמ"ס משנת 2011 על תאונות דרכים עם נפגעים.  בפרט המידע אודות נפגעים לפי גיל ומין בא מלוח 2.09 בעמ' 116, והמידע על נפגעים לאורך השנים בא מלוח א' בעמ' 44.

פילוח האוכלוסיה הכללית לפי גיל ומין (המשמש בבסיס של ה-spie) נלקח מהשנתון הסטטיסטי לישראל 2012, לוח 2.19.

כל הנתונים הם לשנת 2011.

[עדכון: בגרף המגמה לאורך זמן הוספתי את 2012.]

מודעות פרסומת

כתיבת תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s