287 הרוגים

[הפוסט המקורי היה מבוסס על נתונים עד 2011; עדכנתי את הגרפים לכלול את 2012.  בין היתר מסתבר שמספר ההרוגים ב-2012 היה 263, לא 287.]

כותרות העיתונים היו חגיגיות: בשנה החולפת נהרגו רק 287 אנשים בתאונות דרכים, וזהו המספר הנמוך ביותר מזה 50 שנה — וזה מרשים במיוחד כשלוקחים בחשבון את העליה בגודל האוכלוסיה ובכמות הנסיעות.  ואכן, מספר ההרוגים מתאונות דרכים נמצא במגמת ירידה בעשור האחרון, בניגוד לעליה הקלה שחלה בעשרים השנים האחרונות של המאה הקודמת:

dead

כפי שניתן לראות, היו פלקטואציות איטיות (בסקלה של עשר שנים או יותר) בעבר.  אז השאלה המתבקשת היא האם יש יסוד להאמין שהפעם המגמה היא אמיתית ותימשך כך.  אני מאמין שכן על סמך הנתונים הבאים.

ראשית, שווה להסתכל על נתוני התאונות עצמן.  מספר התאונות היה בעליה (באופן כללי) מקום המדינה עד שנת 1999, ומאז הוא בירידה.  אבל יותר חשוב להסתכל על מספר התאונות ל-100,000 נפש, כי זה מצביע על הסיכון לכל אחד מאיתנו.  המעניין הוא שמ-1955 עד 1999 היחס היה בטווח 300-500 תאונות ל-100,000 נפש, אבל מאז שנת 2000 הוא נמצא במגמת ירידה רצופה וכיום הוא מתחת ל-200 תאונות ל-100,000 נפש:

acci-pop

יתרה מזאת, שיפור עוד יותר דרמטי ניתן לראות בנתוני הפצועים קשה לאורך השנים.  כאן רואים ירידה רצופה מכ-85 פצועים קשה ל-100,000 נפש בראשית שנות ה-90 לקצת יותר מ-17 פצועים קשה ל-100,000 נפש בשנת 2011.  ביחד עם ההרוגים, מדובר בירידה של מעל 75%:  מספר ההרוגים והפצועים קשה כיום הוא פחות מרבע ממה שהיה לפני 20 שנה.  (לגבי הפצועים קל ישנה ירידה נאה המתאימה לירידה במספר התאונות, אבל זה פחות דרמטי.)

inj-pop

מעניין כמובן לנסות ולהבין מה גרם לשיפור הזה.  יש שלושה מועמדים עיקריים:

  • שיפור בתשתיות הכבישים.  את זה ננסה לבדוק בפוסט עתידי שיעקוב אחרי ההשקעות בתשתית תחבורתית.  שיפור כזה יכול להסביר את הירידה במספר התאונות למרות העליה בכמות כלי הרכב ובנסיעות.
  • שיפור במכוניות, המגינות טוב יותר על הנוסעים למשל על ידי כריות אויר.  שיפור זה יכול להסביר את הירידה במספר הפצועים קשה וההרוגים, מעבר לירידה בתאונות.
  • שיפור בשירותי הרפואה.  גם זה יכול לתרום להקטנת מספר הפצועים קשה וההרוגים.  עם זאת יש לציין שגם היו שינויים בהגדרת "פצוע קשה" במהלך השנים: עד אמצע שנות ה-70 זה היה מי שאושפז לפחות 6 ימים, ומאז זה מי שמאושפז מעל 24 שעות.  בשנת 1995 נוסף הפרט שמדובר באישפוז שלא לשם השגחה בלבד.  קשה לדעת מה היתה ההשפעה של השינויים בהגדרה, אבל לא נראה שזה היה הגורם העיקרי לשינויים שרואים, שכן השינויים האלה מתפרסים על פני שנים רבות.

מקורות

הנתונים נלקחו מפרסום 1492 של הלמ"ס, תאונות דרכים עם נפגעים 2011.  אתר הלמ"ס מספק את הנתונים גם בתור קבצי אקסל נוחים לשימוש.

מודעות פרסומת

טרקבאק אחד

  1. מאת מי נפגע? « נתונים ביום 15/02/2013 בשעה 21:07

    […] לניתוח של מגמת הירידה בנפגעים מתאונות דרכים, מעניין גם לראות מי הם […]

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s